Zastosowanie paneli fotowoltaicznych w łodzi ma sens i to duży, warunek to miejsce pod panele.
Odpowiednio dobrany system da nam ładowanie akumulatorów w trakcie pływania, zniweluje pobór z akumulatorów a przy pewnych prędkościach łódź będzie płynąć na słońcu nie zużywając prądu z akumulatorów.
Łódź Sun Camper 30
długość 9,5m
szerokość 3m
waga około 4t
Silnik spalinowy 30KM (silnik zanurzony na stałe - powoduje opory dla silników elektrycznych)
silniki elektryczne2HP Dual Motor 24V
Akumulatory Litowe Firmy Kon-TEC LiFePO4 200Ah x 2szt w szeregu
Panele fotowoltaiczne JS 460W
Regulator Smart Solar 150/35
Ładowarka sieciowa 24V 18A LiFePO4 wodoodporna
Prędkość łodzi na silnikach 2HP Dual motor 6km/h przy poborze 63A zwiększenie mocy na wolancie powoduje zwiększenie poboru do 90A bez zwiększenia prędkości.
Przy prędkości 6km/h przy pełnym słońcu i panelach pobór z akumulatora tylko 28A
Przy prędkości 3,5km/h przy pełnym słońcu płynie za darmo!!!
Przy prędkości 3km/h w pełnym słońcu akumulatory są ładowane mocą 5A
Biorąc pod uwagę parametry łodzi są to wyniki więcej niż optymalne.
Na zdjęciu są widoczne trzy panele fotowoltaiczne, trzeci panel został wykorzystany do ładowania akumulatora silników strumieniowych.
Czy jest sens montowania paneli na małej łodzi?
Jeśli wypływamy na krótko i starcza nam prądu to nie ma sensu.
Ale jeśli mamy jakieś miejsce na panel a łódź parkuje w porcie monitorowanym i pilnowanym to możemy się pokusić o taki montaż,
nie musimy nosić ciężkiego akumulatora, dociągać przewodów 230V do pomostu itp.
Łódź RINKER 260
Zastosowany panel do akumulatorów hotelowych - lodówka, klimatyzacja, oświetlenie, RTV itp.
Łódź SilverYacht 445 SPORT
Zastosowany panel do akumulatora hotelowego - RTV, echosonda, oświetlenie itp. / silnik dziobowy HasWing Cayman GPS 55Lbs
Przypinany panel na linkach elastycznych (gumowych) po zakończeniu pływania, uzupełnia akumulator do następnego korzystania z łodzi.
Przy rozłożonym daszku Bimini panel można przenieść na górę i korzystać w trakcie pływania, przy pracy silnika spalinowego akumulator hotelowy jest ładowany przez alternator silnika spalinowego z użyciem separatora wraz z akumulatorem rozruchowym.
Jakie akumulatory do systemu solarnego? Praktycznie wszystkie które pracują z regulatorami solarnymi AGM / GEL / LiFePO4
Wykorzystanie akumulatorów LiFePO4 jest dużo bardziej wskazane, wyróżniają się wieloma zaletami:
a. lekkie (1/3 wagi akumulatorów żelowych)
b. długa żywotność wiekowa (ponad 12lat)
c. duża żywotność cyklowa (ponad 20x większa od AGM przy 100% rozładowaniach)
d. duża moc oddawania pojemności (duży prąd oddawania C1)
e. szybkość ładowania (LiFePO4 Kon-TEC 100Ah = 10h ładowarką 10A) / (GEL 100Ah = 15h ładowarką 10Ah)
Przy montażu paneli na łodzi ważnym czynnikiem jest zastosowanie odpowiedniego regulatora MPPT który jest wydajniejszy od PWM o 30%
Dodatkowo zastosowanie akumulatora LiFePO4 gwarantuje nam szybsze o 50% przyjęcie ładunku prądu w krótkim czasie bez utraty żywotności akumulatora, a to jest bardzo ważny parametr w wykorzystywaniu każdego dostępnego ładunku ze słońca.
Witam Jeśli komuś zależy na szybkości to nie polecam. Kolega kupił niedawno Osapiana 55lbs założył śrubę Machete III Motor Guide i na mojej łodzi w tych…